Turnen

Bij het turnen probeer je steeds je eigen grenzen te verleggen in wat je kan en durft. Door middel van een steeds net iets moeilijkere opdracht kom je uiteindelijk tot het turnen van een nieuw turnelement, van rol tot salto en van radslag tot arabier-flikflak.

Turnen bij GV Borchlo
De turnafdeling bestaat uit ongeveer 75 enthousiaste turnsters die zich allemaal op hun eigen niveau met de turnsport bezig houden. Hoeveel uur je traint is afhankelijk van je eigen inzet en ambities, er is een heleboel mogelijk. De grootste groep turnsters traint 1 keer per week 2 uur, zij combineren het turnen vaak nog met een andere sport of hobby. Maar ook zijn er turnsters die 2, 3 of zelfs nog vaker per week trainen om een zo hoog mogelijk turnniveau te bereiken.
Op dit moment hebben we alleen dames bij de turngroepen, maar ook heren zijn welkom om aan te sluiten. Zij kunnen een deel van de toestellen met de dames meetrainen en een ander deel zich richten op hun eigen toestellen.

Lid worden bij de turngroepen
Nieuwe leden mogen 3 keer gratis meedoen om te kijken of ze het turnen leuk vinden. Voor de kinderen van het basisonderwijs kan dit bij één van de B.O. instroomgroepen. Voor deze kinderen is het ook nog mogelijk om 1 uur te komen trainen. De trainingstijden van deze groepen zijn:
– Woensdag 13.30 – 15.30 uur (2 uur training) of 14.30 – 15.30 uur (1 uur training)
– Zaterdag 10.00 – 12.00 uur (2 uur training)
Potentiële turnsters van het voortgezet onderwijs kunnen terecht bij de V.O. instroomgroepen. Deze trainingen duren altijd 2 uur en zijn op:
– Dinsdag 18.00 – 20.00 uur
– Zaterdag 13.00 – 15.00 uur
Voor de eerste training(en) heb je sportkleding nodig (hoeft niet per se een turnpakje te zijn) en bij een training van 2 uur ook iets te eten en drinken voor tussendoor. Dit is ook beschreven onderaan deze pagina. Meer informatie over het lidmaatschap bij GV Borchlo is hier te vinden.

Indeling turngroepen 2019-2020

B.O. instroomgroepen
Woensdag 13.30/14.30 – 15.30
Zaterdag 10.00 – 12.00



Basis van het turnen
Spelenderwijs
Korte opdrachten
Leren trainen
Eventueel KNGU oefenstof
instap D2/pupil 1 D3
B.O. wedstrijdgroepen
Dinsdag 15.00 – 17.00
Zondag 10.00 – 12.00
*Woensdag 17.00 – 19.00


Basis wordt beheerst
Element gericht oefenen
Meer herhaling
Kracht en lenigheid
KNGU wedstrijdoefenstof
(District)
V.O. instroomgroepen
Dinsdag 18.00 – 20.00
Zaterdag 13.00 – 15.00



Keuze oefenstof
Individuele programma’s
5e en 6e divisie
Supplement H voor starters
Ook toestelspecialisten
V.O. wedstrijdgroepen
Woensdag 17.00 – 19.00
Zondag 13.00 – 15.00
*Dinsdag 18.00 – 20.00


Minimaal 1 toestel op 4e divisie
Ook nationale oefenstof
Fysieke voorwaarden
Moeilijkere elementen

Training inhalen
Bij het turnen is het mogelijk een training in te halen bij een andere groep als je een keer niet aanwezig kan zijn bij je eigen groep. Het handigst is om een groep te kiezen die aansluit bij je leeftijd en/of niveau. Bij twijfel hierover kan dit nagevraagd worden bij de trainster (via c.w.elschot@gmail.com).

Kledingvoorschriften tijdens de training
Tijdens de training draagt iedereen strakke sportkleding (dus geen losse T-shirts). Een turnpakje heeft de voorkeur en een turnbroekje of legging is hierop een goede aanvulling (vooral bij het brugturnen).
Omdat het soms nogal koud kan zijn in de zaal, en omdat er bij een training ook vaak momenten zijn waarop minder intensief bewogen wordt is het handig om een trainingsjasje of een vestje mee te nemen en voor de leden die dit prettig vinden ook een trainingsbroek.
We trainen zoveel mogelijk op blote voeten. Is er een reden waarom iemand toch turnschoentjes aan moet of wil geef dit dan door bij de trainster.
Ten slotte is het belangrijk dat de turnsters geen sieraden dragen (oorstekers mogen wel, oorhangers niet) en dat de haren vast zitten. Dit voor de veiligheid als er moeilijke onderdelen geoefend en gevangen worden.

Eten en drinken
Tijdens de trainingen van 2 uur wordt er altijd een pauze ingelast waar iedereen iets kan eten en drinken in de kleedkamer. Leden mogen ook tijdens de training altijd wat drinken, maar dan wordt er wel verwacht dat ze een bidon (of afsluitbare fles/beker) met water bij zich hebben die ze in de zaal kunnen zetten.

Contact
Lotte Elschot (turntrainster): c.w.elschot@gmail.com