afdrukken
Procedure: Klachten ongewenst gedrag
Doel:
Transparante afhandeling klachten ongewenst gedrag

De klachtencommissie ongewenst gedrag

De klachtencommissie neemt alle klachten over agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie en ander ongewenst gedrag in behandeling, met uitzondering van anonieme klachten. In de klachtencommissie nemen de volgende personen zitting: Mevr. L. Walgemoet en Mevr. C. Struiksma. Indien nodig kan de klachtencommissie door een of meer bestuursleden ondersteund worden.
 

Klachtenprocedure ongewenst gedrag

  1. Indiening klacht
    Een klacht over agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie en ander ongewenst gedrag wordt door de klager, in overleg met de vertrouwens contact persoon, schriftelijk ingediend bij de klachtencommissie.
  2. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen door de klachtencommissie.
  3. De klachtencommissie stelt een onderzoek in naar iedere bij haar ingediende klacht omtrent agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie en ander ongewenst gedrag.
  4. Binnen één maand na ontvangst van de klacht hoort de klachtencommissie afzonderlijk de persoon die de klacht heeft ingediend en andere betrokkenen, waaronder degene(n) over wie is geklaagd.
  5. De zittingen van de klachtencommissie zijn besloten en staan als optioneel punt op de reguliere agenda van de bestuursvergadering. Indien er daadwerkelijk klachten zijn wordt de VCP en de klachtencommissie uitgenodigd.

Oordeel en beslissing van de klachtencommissie

  1. De klachtencommissie brengt uiterlijk binnen een maand nadat de klacht is ingediend, een schriftelijke rapportage uit aan het bestuur. Indien de genoemde termijn wordt overschreden, ontvangen de klager en degene over wie is geklaagd, daarvan bericht met opgave van de afhandelingsduur.
  1. De rapportage bevat in ieder geval:
    o    de naam van de klager
    o    de naam van degene over wie is geklaagd
    o    wie door het ongewenste gedrag is/zijn getroffen
    o    een beschrijving van de klacht;
    o    de beoordeling van de commissie over de aannemelijkheid van de klacht
    o    een voorstel inzake te nemen maatregelen (waaronder eventuele sancties)
  1. Een afschrift van de schriftelijke rapportage wordt aan de direct betrokkenen gestuurd.


Niet eens met de beslissing

Indien één van de betrokkenen het niet eens is met de beslissing dan kan deze zich  rechtstreeks wenden tot het bestuur met een met redenen omkleed schriftelijk bezwaar. Het bestuur zal binnen 14 dagen schriftelijk op het bezwaar reageren.